PROJE AMACI:
Kimlik sorunu, son yıllarda sıkça değinilen bir alan olarak ön plana çıkmıştır. Kendini tanıma, bilme arzusunun en yoğun dönemi ergenliktir. Birey kendini ilk kez ergenlikte özne olarak kabul eder ve toplumsal yaşamda kendini konumlandırma ihtiyacı duyarak kimlik geliştirir. Bu çalışmada felsefe eğitiminin ergenlik döneminde yaşanan kimlik sorunundaki etkisinin incelenmesi amaçlanacaktır.
PROJE YÖNTEMİ:
Antik Yunan?dan çağdaş felsefeye dek felsefenin temel meselelerinden biri hiç kuşkusuz kendini bilme, tanıma olmuştur. ?Ben kimim?? sorusu filozofların dönüp dolaşıp sordukları önemli sorulardan biridir. Çalışmada, ergenliğin dönemsel özelliklerinin çocukluk ve yetişkinlik ara alanı olarak kuramsal incelemesi yapılacak, felsefenin hakikati arayan olma temel özelliğiyle ergenin ?Ben kimim?? temel sorusu bağlamındaki yaklaşımları arasında karşılaştırmalı kuramsal çalışma yapılacaktır. Felsefenin arayış, sorgulama, eleştirme gibi adımları içeren, duyguları dışlamayan, (örneğin merak duygusunu içermesi); rasyonel bir etkinlik olması, ergenliğin kimlik arayışında kafa karışıklığı, savrulma hallerine sağlam bir tutamak noktası oluşturabileceği fikrinden yola çıkılacaktır. Bu fikrin desteklenmesi amacıyla kaynak taramaları yapılarak ilişkili felsefi ve gelişim psikolojisi metinleri üzerine çalışılacak argümantasyonlar geliştirilmeye çalışılacaktır. Piaget, Ericson gibi bilim insanlarının ergenlik kuramları esas alınacaktır. Felsefenin kimlik sorunlarıyla ilişkilendirilecek konularının tespitiyle başlayacak kuramsal çalışma ilk test ve son test olarak uygulanacak kimlik gelişimi ölçekleriyle sınanacak ve felsefe eğitiminin kimlik geliştirme üzerindeki etkisi ortaya konmaya çalışılacaktır.
BEKLENEN SONUÇ:
Kimlik oluşumunun felsefe eğitimi bağlamında incelenmesi değer eğitiminin de incelenmesi anlamına da gelecektir. Ergen bireyin hangi değeri benimseyeceğini aklın kılavuzluğunda gerçekleştirebilme becerisi kazanması olumsuz etkilere açık olduğu bir dönemde koruyucu işlev sağlayacaktır. Ergenlik döneminin özelliği olan benmerkezciliğin yarattığı ruhsal girdaplardan çıkılmasında etkili olduğu fikrinin ortaya çıkarılması felsefe dersi içeriklerinin bu yönde şekillenmesine katkı sağlayabilir. Ayrıca felsefe dersinin bu olumlu etkisinin gösterilmesi derse gençlerin olumlu tutum geliştirmesinde etkili olması da beklenmektedir.
Adres:
Barbaros Mah. Mütevelli Çeşme Cad. Sedef Sok. No5/2 Koşuyolu / Üsküdar / İSTANBUL
Telefon
2166516581